Aanpassing budgetten als gevolg van indexatie
Er moeten diverse budgetten worden geïndexeerd. Hiervoor hebben we een stelpost indexatie gevormd. Ook verhogingen van externe partijen komen ten laste van deze stelpost. In onderstaande tabel staan de nieuwe indexeringen . Het restantbudget staat in de eerste regel.
Stelpost indexatie | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|
Stand Begroting 2025 | -309.683 | 960.718 | 1.590.042 | 1.083.084 |
Bij: effecten decembercirculaire 2024 | 307.693 | 410.907 | 511.491 | 511.491 |
Totaal: | -1.990 | 1.371.625 | 2.101.533 | 1.594.575 |
Indexatie | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
1. Bedrijfsvoering (3%) lonen | -750.000 | -750.000 | -750.000 | -750.000 |
2. Bedrijfsvoering (3%) ICT | -90.000 | -90.000 | -90.000 | -90.000 |
3. Onderhoud wegen (beleidsplan wegen) | -35.000 | -35.000 | -35.000 | -35.000 |
4. Sociaal medische indicatie | -110.000 | -110.000 | -110.000 | -110.000 |
5. Schuldhulpverlening | -25.000 | -25.000 | -25.000 | -25.000 |
6. Huisvestingssubsidie dorpshuizen | -5.600 | -5.600 | -5.600 | -5.600 |
7. Ter Marse | -8.000 | -8.000 | -8.000 | -8.000 |
8. Vergoeding gemeente raad | -68.000 | -68.000 | -68.000 | -68.000 |
9. Lokale rekenkamer | -8.500 | -8.500 | -8.500 | -8.500 |
10. Anti-discrimininatie | -12.000 | -12.000 | -12.000 | -12.000 |
11 Schaapskudde | -13.338 | -13.338 | -13.338 | -13.338 |
12. Gemeenschappelijke reg. | 41.207 | -74.382 | -115.571 | -22.550 |
13. Beheerskosten sporthallen | -34.000 | -34.000 | -34.000 | -34.000 |
14. Onkruidbestrijding | -22.500 | -22.500 | -22.500 | -22.500 |
15. Vergader- en bijkomende kosten gemeenteraad | -15.500 | -15.500 | -15.500 | -15.500 |
16. Overige kleine aanpassingen | -2.700 | -2.700 | -2.700 | -2.700 |
Totaal: | -1.158.931 | -1.274.520 | -1.315.709 | -1.222.688 |
Nieuwe stand Kadernota 2026 | -1.160.921 | 97.105 | 785.824 | 371.887 |
Toelichting
1.Bedrijfsvoering (3%) lonen
In deze kadernota 2026 gaan we uit van een loonstijging van 3%. Dat is 1% voor organisatieontwikkeling en 2% voor loonstijging. Dit leidt tot een stijging van €750.000.
In april is er een onderhandelaarsakkoord bereikt over onze nieuwe CAO. Deze moet nog worden teruggelegd naar de achterban, na ledenraadpleging zal deze definitief worden. Als we kijken naar de inhoud van het onderhandelaarsakkoord kunnen we voorzichtig concluderen dat we kunnen volstaan met deze ophoging.
2. Bedrijfsvoering (3%) ICT
Gelet op de ontwikkeling van de ICT-kosten van de afgelopen jaren en de indexatie van deze kosten voor de komende jaren, verwachten we dat deze kosten structureel met € 90.000 zullen stijgen.
3. Onderhoud wegen(beleidsplan wegen)
Dit betreft een verhoging van de kapitaalslasten ten behoeve van onderhoud van (weg)verhardingen door hogere uitgaven veroorzaakt door gestegen kosten.
4. Sociaal-medische indicatie
Als er sprake is van sociaal-medische redenen kan er voor de inzet van kinderopvang een aanvraag worden ingediend bij de gemeente. Door een aanhoudende stijging in zowel het aantal aanvragen als het aantal geïndiceerde dagdelen, stijgen de kosten naar verwachting met € 110.000.
5. Schuldhulpverlening
Uit de prognose van de GKB blijkt dat de te verwachten kosten in 2026 en verder zullen stijgen met € 25.000. Dit wordt veroorzaakt door indexatie naar aanleiding van loon- en prijsstijgingen en door een verbeterde inrichting van de eerstelijns schuldhulpverlening. Hierdoor is het aantal aanmeldingen bij de GKB gestegen.
6. Huisvestingssubsidie dorpshuizen
De huisvestingssubsidie dorpshuizen indexeren wij vanaf 1 januari 2025. Door te indexeren kunnen de dorpshuizen de dorpshuisfunctie in de toekomst blijven uitoefenen. Dit betreft een verhoging van € 5.600.
7. Ter Marse
Het in de begroting opgenomen bedrag voor Dierenasiel Ter Marse is € 8.000 te laag omdat daarbij geen rekening was gehouden met een bedrag aan BTW.
8. Vergoeding gemeenteraad
Per 1 januari 2025 zijn de vergoedingen voor raadsleden en commissieleden verhoogd. De vergoedingen voor de lokale volksvertegenwoordigers gaan in 2025 met 7,3 procent omhoog. De verhoging is een gevolg van het doorberekenen van de indexatie van de cao-lonen. Daarnaast gaat de onkostenvergoeding voor raadsleden met een klein percentage omhoog.
9. Lokale Rekenkamer
Door inflatie zijn de onderzoekskosten van externe bureaus die door de Rekenkamer worden ingehuurd afgelopen jaren flink gestegen. Het budget van de Rekenkamer is sinds 2018 ongewijzigd gebleven. In deze kadernota wordt het budget van de Rekenkamer geïndexeerd.
10. Anti-discriminatie
Volgens de Wet gemeentelijke antidiscriminatievoorziening (Wga) moeten gemeenten een onafhankelijke antidiscriminatievoorziening (ADV) inrichten. Discriminatie.nl Drenthe vervult deze taak voor onze gemeente. Discriminatie.nl Drenthe is ondergebracht bij CMO STAMM. De kosten voor de brede basispreventie zijn € 0,91 per inwoner. Daarom moet dit budget opgehoogd worden met € 12.000.
11. Schaapskudde
Door prijs-en cao-stijgingen is het hanteren van geen indexatie niet meer haalbaar en is het voorstel om de subsidie structureel te verhogen met € 13.338.
12. Gemeenschappelijke regelingen
Bij het opstellen van de Kadernota 2026 hebben we de informatie uit de begrotingen 2026 en meerjarenramingen 2027-2029 van de gemeenschappelijke regelingen (GR’en) gebruikt. De verschillen tussen onze raming en de ramingen in de begroting van de GR brengen we ten laste van het begrotingssaldo.
13. Beheerskosten sporthallen
De beheerskosten voor de sporthallen zijn te laag begroot voor 2025. Mede door een indexering per 1 augustus 2025 zal het benodigde bedrag met € 34.000 stijgen.
14. Onkruidbestrijding
Het bestrijden van onkruid onderhouden wij conform IBOR op niveau C. Afgelopen jaar is er een aanbesteding geweest. Het huidige budget is ontoereikend voor de uitvoering. Daarom is voorzien in een verhoging van € 22.500.
15. Vergader- en bijkomende kosten gemeenteraad
Door inflatie zijn de vergader- en bijkomende kosten voor de gemeenteraad de afgelopen jaren gestegen. Dit komt o.a. door opname- en streamingskosten, notuleerkosten en externe catering.
16. Overige aanpassingen
Dit betreft de aanleg van de padelbanen in sportpark Odoorn. De kosten van de aanleg zijn al opgenomen in de begroting. De banen worden verhuurd voor € 2.500,- per baan per jaar. Deze inkomsten gebruiken wij voor het specialistisch onderhoud van de padelbanen. Dit kost per saldo € 2.700,- per jaar.
Conclusie
We zien voor 2026 een tekort in deze stelpost van ruim € 1 miljoen. De jaren 2027-2029 zien er gunstiger uit. We gaan ervan uit dat het Rijk voor de gestegen prijzen compensatie biedt. We stellen dan ook voor dat de voordelen die uit de mei- en septembercirculaire voortvloeien, worden toegevoegd aan deze stelpost Indexatie. Als het Rijk hiervoor onvoldoende of geen compensatie biedt, dan komen we bij de begroting 2026 met voorstellen om dit tekort te dichten.