Dit is de laatste kadernota van deze bestuursperiode. Op 18 maart 2026 zijn er verkiezingen voor een nieuwe gemeenteraad. We tonen graag verantwoordelijkheid door het nieuwe bestuur een financieel goede start te geven met de mogelijkheid om te blijven investeren en eigen beleidskeuzes te maken. En dat is gelukt! We zijn er trots op dat onze financiële positie net zo is als bij het begin van deze bestuursperiode. En dat terwijl we in financieel roerige tijden leven waarin het gemeentefonds in onrustig vaarwater zit door landelijke keuzes. We hebben een behoedzame financiële positie waarin we zorgvuldig omgaan met gemeenschapsgeld.
Onze gemeente groeit
Het is goed om te zien dat er groei zit in onze gemeente. Er komen steeds meer woningen bij. Ook zien we de laatste jaren een toename in het aantal overnachtingen. Het voorgaande maakt dat we meer inkomsten uit de OZB en toeristenbelasting ontvangen. Dat biedt financiële mogelijkheden om voorzieningen in stand te houden. Zoals scholen en sportverenigingen.
Het is goed dat we groeien, maar tegelijk zorgt dit voor groeipijnen. Kijk maar naar het nieuwe Esdal College in Borger, dat door een toename van het aantal leerlingen uit zijn jasje is gegroeid. Er zijn twee extra lokalen nodig om alle leerlingen te kunnen opvangen. Dat is één van de keuzes die we met deze kadernota voorleggen aan uw raad. Andere grote investeringen zijn de ontwikkeling van een MFA in 2 e Exloërmond en de toekomst van de twee scholen in Valthermond. En zoals elk jaar gaan we aan de slag met de uitvoering van het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan en het onderhoud van bruggen en wegen.
We zetten in op preventie
Jeugdzorg en Wmo vragen steeds meer middelen. Dit komt onder andere door de vergrijzing en een toenemende vraag naar jeugdzorg. We kijken wat we kunnen doen om te voorkomen dat kinderen in de jeugdzorg terechtkomen. Daarom investeren we in kansencoaches, budgetcoaches, het vergroten van mentale weerbaarheid en voldoende en groene speelplekken voor kinderen. Naast een individuele aanpak zetten we ook in op een collectieve aanpak. We vragen de raad om financiële middelen voor het in stand houden van de buurtkamers. Tevens willen we kijken naar eventuele uitbreiding.
Kansen door Nedersaksenlijn en Ontwikkelperspectief Zuid- en Oost-Drenthe
Het kabinet heeft besloten om in de Voorjaarsnota 2025 een bedrag van 1,9 miljard euro vrij te maken voor de realisatie van de Nedersaksenlijn. Dit betekent namelijk een forse impuls voor de bereikbaarheid van onze gemeente en regio. Hiermee worden voorzieningen op het gebied van zorg en onderwijs beter bereikbaar, komt een groter aanbod aan opleidingen en banen beschikbaar voor onze jongeren en onze regio wordt nog aantrekkelijker om te wonen en economisch te vestigen.
Kortom, een ontwikkeling met een enorme sociaal-maatschappelijke impact. Met deze stap staat het sein op groen en willen we nu concreet aan de slag gaan met de ontwikkeling van het gebied in de omgeving van de beoogde stationslocatie voor Nieuw-Buinen en Stadskanaal. Denk hierbij aan wonen, werken, voorzieningen, welzijn en infrastructuur. Dit maakt tevens onderdeel uit van het Ontwikkelperspectief Zuid- en Oost-Drenthe waarin onze gemeente met Coevorden, Emmen en Hoogeveen samenwerkt. Het doel is om gezamenlijk een regionaal toekomstplan op te stellen.
Met volle vaart vooruit
We zien het laatste bestuursjaar van deze periode met vertrouwen tegemoet. Een jaar waarin we nog steeds goed afgewogen financiële keuzes moeten maken, maar met de wetenschap dat de financiële ruimte er is. Het jaar 2024 hebben we afgesloten met een positief resultaat van ruim twee miljoen euro. Het ravijnjaar, dat is het jaar waarin alle gemeenten minder geld krijgen van het Rijk, is uitgesteld tot 2028. We krijgen daardoor 2 jaar extra om ons hier goed op voor te bereiden. We blijven behoedzaam, maar gaan ook met volle vaart vooruit!
College van burgemeester en wethouders